Pozměňovací návrh náměstka hejtmanky Středočeského kraje pro územní rozvoj Jiřího Snížka, který by částečně vyhověl námitkám odpůrců železniční tratě, jež má vést přes přírodní park Velkopopovicko, na pondělním zasedání zastupitelstva neprošel. Ruku pro něj kromě Pirátů zvedl pouze jeden zástupce opozice.

Snížek svůj záměr podat pozměňovací návrh k projednávané 3. aktualizaci Zásad územního rozvoje, jenž zahrnuje i železniční koridor D204, oznámil ještě před pondělním zasedáním krajského zastupitelstva, které o aktualizaci hlasovalo.

“Zastupitelstvo jako celek se bohužel rozhodlo můj návrh nepodpořit a koridor pro železnici na území přírodního parku Velkopopovicko vymezilo. Tím se naše páky na Správu železnic zmenšují. Nicméně v práci nepolevuji a hned v červenci se sejdu s ředitelem Pavlem Paidarem, který má stavbu konvenčních železnic na starost, a budeme jednat o dalším postupu. Důležité je říct, že na jednání je prostor. Správa železnic má v plánu novou železnici do Benešova stavět až za 20 let,” vysvětluje Jiří Snížek.

Rada obce Velké Popovice u Prahy s vedením železniční tratě přes přírodní park Velkopopovicko nesouhlasí. V otevřeném dopise, podepsaném mimo jiné starostkou Lenkou Chalupníčkovou a místostarostou Romanem Kotrčem (oba nez.), doporučuje najít vhodnější variantu trasy. Projekt by podle nich zlikvidoval jeden z mála přírodních parků v blízkosti Prahy. Před budovou krajského úřadu během pondělního zasedání zastupitelstva uspořádali zástupci obce protestní happening. Snížek se s nimi setkal a vyjádřil jim podporu.

Snížek již dříve podotkl, že Středočeský kraj má za úkol pro novou železnici Praha – Benešov vymezit koridor. Tento úkol vyplývá z politiky územního rozvoje České republiky, což je závazná územně-plánovací dokumentace. Pokud úkol kraj nesplní, bude rozhodovat v rozporu s ní.

"Můj pozměňovací návrh námitce Velkých Popovic částečně vyhovoval, podporuje ho i vedení obce. Týkal se jen území přírodního parku Velkopopovicko. Koridor jako takový je samozřejmě daleko delší. V rámci studie proveditelnosti železničního uzlu Praha, která se nyní zpracovává, se bude posuzovat i více variant vedení trati. Chceme, aby byla hotova co nejdříve. Zatím tedy rozhodně není jednoznačně řečeno, kudy trať povede," dodává Jiří Snížek