Kvůli dostavbě jaderných bloků v dukovanské elektrárně dozná středočeská silniční síť několika změn. Krajští zastupitelé na svém dnešním zasedání souhlasili s pořízením 13. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, spočívající v zajištění opatření pro průjezd nadměrných a těžkých komponentů nutných pro rozjezd nového jaderného zdroje. Zastupitelé dále, v oblasti regionálního rozvoje a územního plánování, dnes odsouhlasili ukončení pořizovacího procesu 5. AZÚR, která řešila kolejové propojení pražského Depa Písnice s Jesenicí u Prahy.
Kvůli přepravě těžkých komponent nutných k dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech se bude muset změnit i středočeská silniční síť. Vyrostou tu nové účelové komunikace a mosty. Krajští zastupitelé odsouhlasili zahájení pořizovacího procesu 13. Aktualizace zásad územního rozvoje, která vymezuje koridory pro budoucí stavby na pěti místech. „ Návrh na pořízení podalo ministerstvo dopravy. Řešení celé problematiky je koncipováno s cílem zajištění zprůchodnění vybrané trasy pro umožnění transportu těžkých konstrukčních celků po území ČR na staveniště do Dukovan. Připomínám, že se jedná se o strategickou stavbu státu,“ konstatuje Jiří Snížek, radní pro oblast regionálního rozvoje a územního plánování.
Jako nejvýhodnější varianta z hlediska časových, společenských, geopolitických a finančních dopadů, byla vybraná kombinovaná vodní a silniční doprava, přičemž části jaderného zařízení by měly putovat lodí přes Hamburk, Ústí nad Labem až do středočeského Týnce nad Labem. Poté by měl být náklad přeložen na kamiony a po silnici transportován do Dukovan. „Některé silnice a mosty zůstanou, jiné, pro nepotřebnost, zaniknou. V tomto případě pak budou dotčená území uvedena do původního stavu. Předpokládáme, že těžké transporty budou trvat zhruba čtyři roky, začít by se mělo v roce 2030,“ konstatuje Jiří Snížek a pokračuje: „ Zprůchodnění navržené a odsouhlasené trasy pro přepravu těžkých a nadrozměrných komponent je podmínkou pro výstavbu jaderné elektrárny. Jedná se o soubor dočasných opatření, která na sebe navazují a každé z nich má charakter nadmístního významu. Opatření se týkají silnic I. i II. třídy.“
Komponenty by měl vždy přepravovat nákladní vůz s vlekem, přičemž celková hmotnost soupravy by neměla přesáhnout 895 tun (750 t komponenta, 145 t podvalník) a 53,2 metru délky.
...
Zastupitelé na svém jednání dále dnes zároveň odsouhlasili ukončení pořizovacího procesu 5. AZÚR, která řešila kolejové propojení pražského Depa Písnice s Jesenicí u Prahy. „Je to dobrá zpráva pro všechny, kdo chtějí v daném území stavět. Stavební uzávěra v tomto případě padne v dubnu. Na druhou stranu, z Prahy do Jesenice kraj plánuje zavést trolejbusovou linku,“ hodnotí Jiří Snížek.
Dopravní opatření kvůli dostavbě JE Dukovany
- Objízdná trasa okolo stávajícího mostu ev. č. 2-018. Trasa bude tvořena provizorním připojením na silnici I/2 a provizorním mostem přes řeku Doubravu u Kobylnice (směr Svatý Mikuláš). Trasa bude jednopruhová, jednosměrná s šířkou 7,5 m a návrhovou rychlostí 30 km/h. Provizorní most je navržen jako jednopólový s požadovanou zatížitelností, s délkou přemostění 25 m a šířkou 9,5 m.
- Jednosměrná účelová komunikace, která bude využívána jako objížďka mostů ev. č. 2-006 a 2-014 na silnici I/2 a mostu ev. č. 38-044 na silnici I/38 mezi Malínem a Novými Dvory.
- Jednosměrná účelová komunikace včetně provizorního mostu přes řeku Brslenku, která bude využívána jako objížďka mostů ev.č. 38-049 a 38-050 na silnici I/38 u Čáslavi. Provizorní komunikace je v délce 0,5 km vedena podél násypu silnice I/38, překoná Brslenku provizorním mostem, železniční vlečku a další, místní komunikaci.
- Silniční objížďka mostu přes železnici (ev. č. 38-051 na silnici I/38) u Čáslavi. Objízdná trasa je tvořena mimoúrovňovou provizorní komunikací, železničním přejezdem, propustkem a napojením na silnici I/17 a I/38. Trasa dočasného opatření je v celkové délce 479 m.
- Objížďka podjezdu pod tratí č. 230 za Čáslaví. Provizorní objízdná trasa je tvořena mimoúrovňovou provizorní komunikací, dále provizorním přejezdem napojením na silnice I/38 (směr Horky) a II/337 (směr Žleby). Komunikace je v základní šířce 9,0 m. Provizorní komunikace je navržena v délce 736 m.