Kraj přichází s koncepcí rozvoje silniční sítě. Splatit dluh na technickém stavu bude nákladné, do budoucna se ale ušetří

Kraj přichází s koncepcí rozvoje silniční sítě. Splatit dluh na technickém stavu bude nákladné, do budoucna se ale ušetří

Středočeský kraj hledá způsob, jak splatit investiční dluh vzniklý na stavu krajské sítě silnic II. a III. třídy. Rada schválila Koncepční plán optimalizace silniční infrastruktury Středočeského kraje v období let 2023-2042. V podstatě jde o plán oprav a rekonstrukcí středočeských silnic. Dalším úkolem nyní bude najít až 170 miliard, s kterými materiál počítá.

“Ten dluh na stavu vozovek vznikl již při předání silniční sítě II. a III. tříd ze strany státu do vlastnictví kraje. Nejde jen o nevypořádané vlastnictví pozemků pod komunikacemi, ani poskytované prostředky neodpovídaly skutečnému rozsahu a zatížení silniční sítě. Její značná část leží v metropolitní oblasti u Prahy, zatížení je tedy ve srovnání s jinými oblastmi celé republiky mnohonásobné. Stav vozovek a jejich napojení na hlavní tahy stejně jako zajištění regionální dopravní obslužnosti přitom do značné míry ovlivňuje fungování ekonomiky i její úroveň. Pokud doopravdy chceme plán obnovy s cílem bezvadnosti silniční sítě v kraji naplnit, je třeba získat prostředky v navrhované výši,” říká náměstek hejtmanky pro regionální rozvoj Jiří Snížek.

Předpokládaným zdrojem financí je Státní fond dopravní infrastruktury, Integrovaný regionální operační program a prostředky Středočeského kraje. Možné je také uvažovat o mimořádné dotaci ze strany státu pro narovnání dluhu na krajských komunikacích, či úvěrovými prostředky. Financování by mělo být vyjednáváno nejlépe na všech možných uvedených úrovních.

Průměrně náklady na jeden rok v období let 2023-2042 počítají s částkou kolem 8,5 miliard korun, plán ale pracuje s různým tempem investic. Nejdříve je možné uvolněné finance krátkodoběji navýšit a pak prostředky snižovat.

“Koncepční plán ale nemá za úkol tyto finance hledat, to je až dalším krokem. Plán nám dává do rukou konkrétní informace o tom, kde a kolik zhruba je třeba investovat. Propočítává konkrétní složky, které tvoří celek, například mosty, protihluková opatření, propustky, dopravní značení, počítá s náklady na projektovou dokumentaci i výkup pozemků. Pracuje i s náklady na běžnou údržbu či výstavbou chybějící silniční sítě. Je tedy prvním hmatatelným výstupem na cestě ke kvalitnější dopravní síti,” doplňuje Petr Procházka, zastupitel a člen dozorčí rady krajské správy silnic.

Konkrétně plán například obsahuje grafy pro srovnání stavu mostů v roce 2000 a 2021. Z nich je patrný velký pokles počtu mostů v dobrém stavu a naopak velký nárůst uspokojivého, špatného a velmi špatného stavu. Tyto mosty již mají sníženou únosnost.

Pokud se však kraj bude držet Koncepčního plánu optimalizace silniční infrastruktury Středočeského kraje v období let 2023-2042, tedy po dvacet let vynakládat na komunikace zmiňované finanční prostředky, lze očekávat, že výdaje se po roce 2042 začnou snižovat a nakonec budou prostředky nutně vkládané do oprav a rekonstrukcí nižší než při zachování aktuálního trendu financování. Navíc se při navýšení financování v souladu s predikcí kraj vyhne zavírání mostů v havarijním stavu, zabrání nesjízdnosti silniční sítě a přiblíží se bezvadnému stavu v otázce stavebnětechnického charakteru silniční sítě.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

V kraji hrozí dle ČHMÚ nebezpečí vzniku požárů. Kraj byl povinen nařídit zvýšená bezpečnostní opatření. „Pálení čarodějnic“ lze za určitých podmínek uskutečnit

V kraji hrozí dle ČHMÚ nebezpečí vzniku požárů. Kraj byl povinen nařídit zvýšená bezpečnostní opatření. „Pálení čarodějnic“ lze za určitých podmínek uskutečnit

Středočeský kraj byl povinen aktivovat v souvislosti s varováním Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) opatření dle „Nařízení k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru“. Od půlnoci z pondělí na úterý, tedy od 30. 4. 0:00 hodin je tak zakázáno používat pyrotechniku nebo rozdělávat ohně na volných prostranstvích na rizikových místech.