Středočeští radní chtějí forenzní audit, který prověří veřejné zakázky Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje (KSÚS). Piráti audit, zaměřený mimo jiné na náznaky korupčního a klientelistického jednání, podporují. Už v červnu rada odvolala ředitele krajských silničářů Jana Lichtengera pro jeho vazby na jednoho z obviněných v kauze Dozimetr kolem bývalého pražského náměstka Petra Hlubučka (STAN). Audit prověří hospodaření podniku od počátku roku 2018 do současnosti.
“Audit vítáme. Vzhledem k počtu a délce chapadel gangu kolem Petra Hlubučka a Michala Redla je na místě. Ostatně už předchůdce pana Lichtengra – rovněž odvolaného Zdeňka Dvořáka – policie kvůli pochybným zakázkám prověřovala. Mnohem efektivnější než následné audity, by ale bylo přijetí protikorupčních opatření, která Piráti dlouhodobě prosazují na všech úrovních,” komentuje audit předsedkyně středočeských zastupitelů za Piráty Lucie Cirkva Chocholová. Z iniciativy Pirátů například od května fungují rozklikávací rozpočty všech středočeských příspěvkových organizací, včetně zmíněné správy a údržby silnic. “Pokud uvidíme politikům rovnou pod prsty a budeme mít opravdu za své zásady transparentnosti, nemůžou se takové kauzy opakovat a nemohou dojít tak daleko,” dodává Cirkva Chocholová.
Oblast silniční dopravy a oblast investic, majetku a veřejných zakázek má v gesci ODS, která po volbách 2020 nahradila v těchto křeslech politiky za ANO. Právě radní pro druhou jmenovanou oblast Libor Lesák je předkladatelem návrhu auditu.
“Na nutnosti auditu jsme se shodli jak na klubu Pirátů, tak i v Dozorčí radě KSÚS. Forenzní audit je nezbytný pro odhalení rizikových zakázek a jeho výsledky radě mohou napovědět, jakým směrem dále řešit chod celé organizace, či její restrukturalizaci. Ve hře je od počátku několik možností dle vzoru vedení údržby silnic v jiných krajích. V současné době Piráti s maximálním využitím svých expertů na dopravu vyhodnocují systémy jednotlivých krajů a hledají nejvhodnější variantu,” dodává pirátský zastupitel Petr Procházka.
Kam rada tímto krokem mj. míří je jasné. Z návrhu rozsahu auditu vyplývá, že vedení kraje kromě nestandardních či neobvyklých smluv a transakcí mezi silničáři a dalšími stranami zajímají také jména a jednotlivé role případných zainteresovaných osob. Půjde zejména po zjištění případných vzájemných vazeb a propojení těchto osob s představiteli Krajské správy a údržby silnic.
Odvolaný šéf krajských silničářů Jan Lichtenger, který do funkce nastoupil loni, na počátku června, tedy dva týdny před spuštěním akce Dozimetr, prodal jednu ze svých firem v kauze obviněnému podnikateli Zakaríu Nemrahovi. Postupné policejní šetření odhalilo napojení obviněných osob na řadu současných politiků. Piráti, jako jediná strana současného vedení hlavního města a Středočeského kraje, v kauze nefigurují.