Středočeským krajem moderním vlakem. Dosud největší obnova vozového parku nahradí muzejní kousky a posílí nejvytíženější spoje

Středočeským krajem moderním vlakem. Dosud největší obnova vozového parku nahradí muzejní kousky a posílí nejvytíženější spoje

S neustále se zvyšujícím počtem obyvatel Středočeského kraje roste i počet cestujících na jeho železničních tratích, které však zaostávají za současným stoletím. Následující roky by proto měly přinést dosud nejvýraznější obměnu vozového parku, budování nových spojení s Prahou i modernizaci stovek kilometrů kolejí.

Zastaralé motoráky řady 810 a 854 a Regionovy nahradí moderní nízkopodlažní vozy s klimatizací v současném designu. Na vytížených tratích nové vlaky posílí také spoje dosud obsluhované vlaky typu CityElephant. Již v tomto roce vyjedou na železnici mezi Prahou a Berounem vlaky RegioFox s kapacitou 120 cestujících, na tratě na Sedlčansku budou od příštího roku jezdit vlaky RegioSpider. Do čtyř let pak mají moderní vlaky jezdit na všech regionálních tratích. K modernizaci vozového parku dochází také z důvodu plánované implementace evropského zabezpečovacího systému ETCS na českou síť železnic.

“Vybavení mobilní jednotkou ETCS na jednu lokomotivu v současnosti vyjde takřka na 20 milionů Kč, a to je pro zastaralá vozidla nerentabilní. Dalším důvodem modernizace je plánovaná konverze napájecí soustavy,” vysvětluje pirátský zastupitel Petr Procházka.

Vlaky s nejvyšší kapacitou budou nasazeny na nově budovaných a elektrifikovaných tratích, které do roku 2029 propojí Prahu s největšími městy Středočeského kraje.

“Mezi Prahou a Kladnem, Prahou a Mladou Boleslaví a Prahou a Berounem vyjede jednotka EMU400, která, jak název napovídá, na jednom spojí přepraví až 400 cestujících. Vysokokapacitní elektrické jednotky řady 471, známé jako City Elephant budou i nadále propojovat hlavní město s Benešovem, Kolínem a Roudnicí nad Labem,” doplňuje Procházka.

Plánovaná obnova vozového parku je součástí strategie zajištění železniční dopravy pro další roky, kterou Středočeský kraj představil letos v květnu. Finální rozhodnutí Středočeského kraje a Prahy o způsobu zajištění provozu by mělo být známo do konce roku.

“Strategie je zatím jen vizí, která obsahuje spoustu rizik a neznámých. Nákladnost provozu železniční dopravy je značná a tato obnova přinese do rozpočtu další významný zářez, který je potřeba opravdu velice citlivě posuzovat a plánovat, aby se dopady na pokladnu snížily na nejmenší možnou částku,” uzavírá Procházka.
Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

S hazardem chceme bojovat efektivně, náš pozměňovací návrh zastupitelstvem neprošel

S hazardem chceme bojovat efektivně, náš pozměňovací návrh zastupitelstvem neprošel

Piráti na dnešním zastupitelstvu předložili pozměňovací návrh k záměru hejtmanky Středočeského kraje. Původní návrh počítal s tím, že kraj poskytne dotace pouze těm obcím, které na svém území netolerují provozování hazardních her. Pirátský pozměňovací návrh reflektoval nejen potřebu omezování heren v regionu, ale také posílení prevence a zmírnění negativních dopadů spojených s patologickým hráčstvím. Tento návrh počítal s vytvořením dotačního programu pro neziskové organizace v hospodářsky a sociálně ohrožených územích, které aktivně řeší téma negativního dopadu hazardu v obcích. Pirátský pozměňovací návrh, ani původní návrh nezískal podporu zastupitelů ODS a hnutí ANO 2011.