Středočeským krajem moderním vlakem. Dosud největší obnova vozového parku nahradí muzejní kousky a posílí nejvytíženější spoje

Středočeským krajem moderním vlakem. Dosud největší obnova vozového parku nahradí muzejní kousky a posílí nejvytíženější spoje

S neustále se zvyšujícím počtem obyvatel Středočeského kraje roste i počet cestujících na jeho železničních tratích, které však zaostávají za současným stoletím. Následující roky by proto měly přinést dosud nejvýraznější obměnu vozového parku, budování nových spojení s Prahou i modernizaci stovek kilometrů kolejí.

Zastaralé motoráky řady 810 a 854 a Regionovy nahradí moderní nízkopodlažní vozy s klimatizací v současném designu. Na vytížených tratích nové vlaky posílí také spoje dosud obsluhované vlaky typu CityElephant. Již v tomto roce vyjedou na železnici mezi Prahou a Berounem vlaky RegioFox s kapacitou 120 cestujících, na tratě na Sedlčansku budou od příštího roku jezdit vlaky RegioSpider. Do čtyř let pak mají moderní vlaky jezdit na všech regionálních tratích. K modernizaci vozového parku dochází také z důvodu plánované implementace evropského zabezpečovacího systému ETCS na českou síť železnic.

“Vybavení mobilní jednotkou ETCS na jednu lokomotivu v současnosti vyjde takřka na 20 milionů Kč, a to je pro zastaralá vozidla nerentabilní. Dalším důvodem modernizace je plánovaná konverze napájecí soustavy,” vysvětluje pirátský zastupitel Petr Procházka.

Vlaky s nejvyšší kapacitou budou nasazeny na nově budovaných a elektrifikovaných tratích, které do roku 2029 propojí Prahu s největšími městy Středočeského kraje.

“Mezi Prahou a Kladnem, Prahou a Mladou Boleslaví a Prahou a Berounem vyjede jednotka EMU400, která, jak název napovídá, na jednom spojí přepraví až 400 cestujících. Vysokokapacitní elektrické jednotky řady 471, známé jako City Elephant budou i nadále propojovat hlavní město s Benešovem, Kolínem a Roudnicí nad Labem,” doplňuje Procházka.

Plánovaná obnova vozového parku je součástí strategie zajištění železniční dopravy pro další roky, kterou Středočeský kraj představil letos v květnu. Finální rozhodnutí Středočeského kraje a Prahy o způsobu zajištění provozu by mělo být známo do konce roku.

“Strategie je zatím jen vizí, která obsahuje spoustu rizik a neznámých. Nákladnost provozu železniční dopravy je značná a tato obnova přinese do rozpočtu další významný zářez, který je potřeba opravdu velice citlivě posuzovat a plánovat, aby se dopady na pokladnu snížily na nejmenší možnou částku,” uzavírá Procházka.
Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

V kraji hrozí dle ČHMÚ nebezpečí vzniku požárů. Kraj byl povinen nařídit zvýšená bezpečnostní opatření. „Pálení čarodějnic“ lze za určitých podmínek uskutečnit

V kraji hrozí dle ČHMÚ nebezpečí vzniku požárů. Kraj byl povinen nařídit zvýšená bezpečnostní opatření. „Pálení čarodějnic“ lze za určitých podmínek uskutečnit

Středočeský kraj byl povinen aktivovat v souvislosti s varováním Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) opatření dle „Nařízení k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru“. Od půlnoci z pondělí na úterý, tedy od 30. 4. 0:00 hodin je tak zakázáno používat pyrotechniku nebo rozdělávat ohně na volných prostranstvích na rizikových místech.