S neustále se zvyšujícím počtem obyvatel Středočeského kraje roste i počet cestujících na jeho železničních tratích, které však zaostávají za současným stoletím. Následující roky by proto měly přinést dosud nejvýraznější obměnu vozového parku, budování nových spojení s Prahou i modernizaci stovek kilometrů kolejí.
Zastaralé motoráky řady 810 a 854 a Regionovy nahradí moderní nízkopodlažní vozy s klimatizací v současném designu. Na vytížených tratích nové vlaky posílí také spoje dosud obsluhované vlaky typu CityElephant. Již v tomto roce vyjedou na železnici mezi Prahou a Berounem vlaky RegioFox s kapacitou 120 cestujících, na tratě na Sedlčansku budou od příštího roku jezdit vlaky RegioSpider. Do čtyř let pak mají moderní vlaky jezdit na všech regionálních tratích. K modernizaci vozového parku dochází také z důvodu plánované implementace evropského zabezpečovacího systému ETCS na českou síť železnic.
“Vybavení mobilní jednotkou ETCS na jednu lokomotivu v současnosti vyjde takřka na 20 milionů Kč, a to je pro zastaralá vozidla nerentabilní. Dalším důvodem modernizace je plánovaná konverze napájecí soustavy,” vysvětluje pirátský zastupitel Petr Procházka.
Vlaky s nejvyšší kapacitou budou nasazeny na nově budovaných a elektrifikovaných tratích, které do roku 2029 propojí Prahu s největšími městy Středočeského kraje.
“Mezi Prahou a Kladnem, Prahou a Mladou Boleslaví a Prahou a Berounem vyjede jednotka EMU400, která, jak název napovídá, na jednom spojí přepraví až 400 cestujících. Vysokokapacitní elektrické jednotky řady 471, známé jako City Elephant budou i nadále propojovat hlavní město s Benešovem, Kolínem a Roudnicí nad Labem,” doplňuje Procházka.
Plánovaná obnova vozového parku je součástí strategie zajištění železniční dopravy pro další roky, kterou Středočeský kraj představil letos v květnu. Finální rozhodnutí Středočeského kraje a Prahy o způsobu zajištění provozu by mělo být známo do konce roku.
“Strategie je zatím jen vizí, která obsahuje spoustu rizik a neznámých. Nákladnost provozu železniční dopravy je značná a tato obnova přinese do rozpočtu další významný zářez, který je potřeba opravdu velice citlivě posuzovat a plánovat, aby se dopady na pokladnu snížily na nejmenší možnou částku,” uzavírá Procházka.