Jízda vlakem bude komfortnější, cestující ve Středočeském kraji budou přepravovat nové soupravy RegioPanter (EMU 240) s kapacitou 240 míst k sezení. Doplní nebo zcela nahradí dosluhující zastaralé stroje na některých linkách a zároveň budou nasazeny na lince S4 / U4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem a lince spěšných vlaků R41 Praha – Kolín. Na koleje vyjedou v prosinci příštího roku.

“Výhodou těchto souprav je mimo jiné možnost jejich zdvojování, ve špičkách jsou tak schopny nabídnout kapacitu téměř 500 míst na jeden spoj. To může pomoci řešit palčivý problém, železniční doprava mezi Středními Čechy a Prahou zažívá neustále se zvyšující zájem cestujících. Obyvatelé obcí a měst nejblíže k Praze se bohužel denně potýkají s přeplněnými vlaky, do kterých je mnohdy obtížné se vtěsnat. Zvýšení počtu provozovaných souprav tento problém nejen vyřeší, ale zvýší i komfort a napraví dojem z cestování vlakem. Řídíme se daty a ta říkají, že se počet obyvatel v okolí Prahy bude neustále zvyšovat, nasvědčují tomu i rostoucí satelitní čtvrti v okolí obcí,” říká k chystaným změnám krajský zastupitel a místopředseda kontrolního výboru Petr Procházka (Piráti).

Obrovskou výhodou nových Regiopanterů je vybavení zabezpečovacím systémem ETCS, kterým bude v příštích letech řízen a zabezpečen provoz na celé železniční síti ČR. Předejde se tak investicím navíc, protože všechny starší jednotky / lokomotivy bude nutno tímto zabezpečovacím systémem nákladně dovybavit. To se týká i osobních jednotek 471 známých jako City Elephant. Regiopantery jsou uzpůsobeny pro napájení oběma českými trakčními soustavami (3kV DC a 25 kV 50 Hz), což umožní jejich provoz i při plánované konverzi trakčních soustav. Nové vlaky budou samozřejmě pro komfort cestujících vybaveny klimatizací, bezdrátovou Wifi, elektrickými zásuvkami.

Krajští zastupitelé odsouhlasili nasazení nových elektrických jednotek Regiopanter. Dovoluje jim to opce ve smlouvě s Českými drahami, která umožňuje výhodnější nákup prostřednictvím národního dopravce. Dopravce má na dodávku uzavřenou rámcovou smlouvu na 90 kusů a zajistí tak jejich nasazení již od začátku jízdního řádu 2024/2025.

“Doprava po železnici musí být pro Středočechy i nadále tím nejlepším a pokud možno co nejpohodlnějším řešením, jak cestovat mezi bydlištěm a hlavním městem, kam mnozí denně dojíždějí za zaměstnáním, školou, kulturou i úřady. Podpora vlakové dopravy i nadále bude pro vedení kraje hrát prim,” doplňuje Procházka.

V následujících letech dojde k obnově železničních vozidel prakticky v celé síti železnice v kraji. Postupně zcela zmizí staré známé motoráčky řady 810 — Regiomouse a následovat je budou i motorové jednotky řady 814 — Regionova. Tyto stroje budou nahrazeny částečně jednotkami Regioshark a také například motoráky od firmy Stadler.

Roční náklady kraje spojené s posílením dopravy se zvýší o 300 až 500 milionů korun ročně. Tyto finance kraj ročně vynaloží jako kompenzaci dopravci ČD na vyrovnání ztráty. Kraj takto nyní ročně vynakládá zhruba 2,4 miliardy korun ze svého rozpočtu na zajištění dopravní obslužnosti na železnici, čímž umožňuje obyvatelům využívat služby a dopravu v systému PID při stávajících cenách a frekvenci dopravy. Výběr jízdného od cestujících pokrývá jen malou část skutečných nákladů dopravců.