Ochranu klimatu musí hlídat experti, ne úředníci, požadují Piráti

18. března 2024
Ochranu klimatu musí hlídat experti, ne úředníci, požadují Piráti
V současnosti se na plánování a realizaci klimatických opatření podílí víc než patnáct různých rad, výborů, zmocněnců a dalších instancí, včetně jednotlivých ministerstev. Naopak úplně chybí pravidelné odborné a věcné hodnocení, jestli ta opatření skutečně vedou ke svým cílům,” upozornila poslankyně Klára Kocmanová. Uvedla to na pondělním sněmovním semináři věnovaném právě klimatickým radám.

Na něm vystoupili také členové a členky expertních nezávislých poradních orgánů ze zahraničí. O roli vědců v ochraně klimatu mluvil například předseda dánské klimatické rady Peter Møllgaard, místopředsedkyně německé klimatické rady Brigitte Knopf, členka estonské klimatické rady Maiia-Lisa Anton nebo Boleslaw Matuszewski, spoluautor polského klimatického zákona, který s podobnou radou také pracuje.

Zapojení expertů a práce s reálnými daty je základní podmínkou úspěšné klimatické politiky. Klimatická rada pomůže vládám pochopit, jak fungují například některé nové bezemisní technologie. To je klíčové pro budoucí konkurenceschopnost České republikyMusíme mít odvahu řídit se daty a ne dojmy,” vysvětluje hlavní přínosy klimatické rady europoslanec Mikuláš Peksa, který se společně s poslankyní Klárou Kocmanovou podílel na přípravě prvního českého návrhu klimatického zákona.

Podle pirátského návrhu by mohly konkrétní experty do rady navrhovat výzkumně zaměřené vysoké školy nebo ekologické spolky, z navržených jmen by ale vybírali politici včetně prezidenta republiky. Rada by s vládou konzultovala klimatické strategie, dílčí milníky i jednotlivá opatření. Podobné expertní orgány zaměřené na klima má nejméně sedm států Evropské unie, ale třeba také Velká Británie nebo EU jako taková.

Klimatický zákon představili zástupci Pirátské strany loni na podzim, o jeho obsahu chtějí postupně jednat s politiky z ostatních sněmovních stran, zejména z vládní koalice. Podle europoslance Peksy by se ostatní strany měly vyjádřit k tomu, jak si představují zákonný rámec pro klimatická opatření. „Česko prokazatelně má klimatické závazky, které potřebuje naplňovat. My jsme představili náš koncept, jak klimatickou politiku plánovat a řídit. A to na základě dat i expertízy. Je čas posunout návrh dál.
Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Středočeský kraj vyčlenil milion korun na podporu aktivit zaměřených na třídění odpadu

Středočeský kraj vyčlenil milion korun na podporu aktivit zaměřených na třídění odpadu

Středočeský kraj chce v letošním roce zintenzivnit aktivity zaměřené na třídění odpadu, a to opět prostřednictvím spolupráce se společností EKO-KOM. Ta zajistí soutěž pro obce, vzdělávací semináře a podpoří intenzifikaci regionálního systému nakládání s komunálními a ostatními odpady. Kraj na spolupráci vyčlení částku 1 milion korun, příspěvek společnosti EKO-KOM je 1,2 mil. Kč.

Zapojte se i vy do hry „Putování po střediscích ekologické výchovy Středočeského kraje a hlavního města Prahy“

Zapojte se i vy do hry „Putování po střediscích ekologické výchovy Středočeského kraje a hlavního města Prahy“

Zapojte se do Návštěvnické hry a poznejte zajímavá zákoutí obou krajů, rozšiřte si své vědomosti v oblasti ochrany přírody nebo spojte návštěvu ekocentra s výletem do přírody. Hra je vhodná pro všechny věkové kategorie. Počet dílků skládačky je však omezen. Neváhejte tedy a udělejte si poznávací výlety po ekocentrech obou krajů.

Na středočeské tratě byl nasazen první RegioPanter PID

Na středočeské tratě byl nasazen první RegioPanter PID

Veřejnosti byl dnes představen první vlak RegioPanter v barvách PID. V průběhu května se s ním svezou také první cestující na lince S4 Praha – Kralupy nad Vltavou. Do konce letošního roku zamíří na tratě v Praze, ve Středočeském a Ústeckém kraji celkem 22 nových jednotek RegioPanter PID, které navýší kapacitu příměstských elektrických vlaků o 4 950 míst. Tyto jednotky jsou plně klimatizované, bezbariérové a vybavené palubní Wi-Fi sítí. Na tratích Středočeského kraje jezdí anebo brzy jezdit budou i další, moderní vlaky, konkrétně RegioFox anebo RegioSpider.