Na středočeských silnicích II. třídy se objeví další váhy pro vysokorychlostní vážení vozidel. Rada kraje navrhuje nová vážní místa v lokalitách Městec Králové, Krupá, Kořenice, Tursko, Chotýšany, Mokrovraty, Jince a Jiřice. Nové váhy by se na silnicích mohly objevit nejpozději na jaře příštího roku.

Doposud se vážilo pouze v lokalitách Kolín-Sendražice, Říčany, Neratovice a Ovčáry. Za uplynulých 4,5 roku zde byly takto zachyceny přestupky, za které bylo vybráno 29,42 milionu korun na pokutách. Z této částky připadlo Středočeskému kraji cca 25 milionů Kč. 

"Rozšíření systému vysokorychlostního vážení na středočeských komunikacích vítáme. Náklady na údržbu silnic jsou extrémně vysoké a přetížená vozidla životnost silnic ještě zkracují, jejich eliminace prodlouží životnost nejen těchto vybraných úseků. Nesmíme opomenout ale i další přínosy vysokorychlostního vážení, jako je například zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Získáme také zajímavá data o skutečném zatížení silniční komunikace pro účely dimenzování vozovek i lepší organizaci a řízení dopravy v reálném čase na základě přímého toku informací o dopravním proudu vozidel,” říká krajský zastupitel Petr Procházka.

Vysokorychlostní vážení spočívá v automatické kontrole hmotnosti vozidel při jejich průjezdu v dané lokalitě. Středočeskou silniční síť chrání od přetížených vozidel, proto je nutné stávající systém kontroly rozšířit. Systém dokáže detekovat vozidla, jejich registrační značky, počet náprav vozidel a z toho poté automaticky vytvoří vážní lístek. Pokud je vozidlo přetížené, je na základě tohoto vygenerovaného vážního lístku udělena pokuta. 

“Administrativní zátěž při výběru pokut za překročení hmotnosti je v současné době přisouzena obcím s rozšířenou působností. Věřím, že kraj všem příslušným obcím se systémem výběru maximálně pomůže,” doplňuje Petr Procházka.

Konkrétní měření také případně umožní stanovit poplatky za užívání silniční komunikace v závislosti na celkové hmotnosti vozidel a ujeté dráze. Systém dokáže přímo za jízdy změřit zatížení jednotlivých kol a identifikovat nejen přetížená, ale i špatně naložená vozidla. Jde o otevřený a plně modulární systém kompatibilní s různými systémy pro rozpoznávání registračních značek vozidel. Moderní software umožňuje jednoduchou integraci jazykových verzí.