Středočeský kraj hledá způsob, jak splatit investiční dluh vzniklý na stavu krajské sítě silnic II. a III. třídy. Rada schválila Koncepční plán optimalizace silniční infrastruktury Středočeského kraje v období let 2023-2042. V podstatě jde o plán oprav a rekonstrukcí středočeských silnic. Dalším úkolem nyní bude najít až 170 miliard, s kterými materiál počítá.
“Ten dluh na stavu vozovek vznikl již při předání silniční sítě II. a III. tříd ze strany státu do vlastnictví kraje. Nejde jen o nevypořádané vlastnictví pozemků pod komunikacemi, ani poskytované prostředky neodpovídaly skutečnému rozsahu a zatížení silniční sítě. Její značná část leží v metropolitní oblasti u Prahy, zatížení je tedy ve srovnání s jinými oblastmi celé republiky mnohonásobné. Stav vozovek a jejich napojení na hlavní tahy stejně jako zajištění regionální dopravní obslužnosti přitom do značné míry ovlivňuje fungování ekonomiky i její úroveň. Pokud doopravdy chceme plán obnovy s cílem bezvadnosti silniční sítě v kraji naplnit, je třeba získat prostředky v navrhované výši,” říká náměstek hejtmanky pro regionální rozvoj Jiří Snížek.
Předpokládaným zdrojem financí je Státní fond dopravní infrastruktury, Integrovaný regionální operační program a prostředky Středočeského kraje. Možné je také uvažovat o mimořádné dotaci ze strany státu pro narovnání dluhu na krajských komunikacích, či úvěrovými prostředky. Financování by mělo být vyjednáváno nejlépe na všech možných uvedených úrovních.
Průměrně náklady na jeden rok v období let 2023-2042 počítají s částkou kolem 8,5 miliard korun, plán ale pracuje s různým tempem investic. Nejdříve je možné uvolněné finance krátkodoběji navýšit a pak prostředky snižovat.
“Koncepční plán ale nemá za úkol tyto finance hledat, to je až dalším krokem. Plán nám dává do rukou konkrétní informace o tom, kde a kolik zhruba je třeba investovat. Propočítává konkrétní složky, které tvoří celek, například mosty, protihluková opatření, propustky, dopravní značení, počítá s náklady na projektovou dokumentaci i výkup pozemků. Pracuje i s náklady na běžnou údržbu či výstavbou chybějící silniční sítě. Je tedy prvním hmatatelným výstupem na cestě ke kvalitnější dopravní síti,” doplňuje Petr Procházka, zastupitel a člen dozorčí rady krajské správy silnic.
Konkrétně plán například obsahuje grafy pro srovnání stavu mostů v roce 2000 a 2021. Z nich je patrný velký pokles počtu mostů v dobrém stavu a naopak velký nárůst uspokojivého, špatného a velmi špatného stavu. Tyto mosty již mají sníženou únosnost.
Pokud se však kraj bude držet Koncepčního plánu optimalizace silniční infrastruktury Středočeského kraje v období let 2023-2042, tedy po dvacet let vynakládat na komunikace zmiňované finanční prostředky, lze očekávat, že výdaje se po roce 2042 začnou snižovat a nakonec budou prostředky nutně vkládané do oprav a rekonstrukcí nižší než při zachování aktuálního trendu financování. Navíc se při navýšení financování v souladu s predikcí kraj vyhne zavírání mostů v havarijním stavu, zabrání nesjízdnosti silniční sítě a přiblíží se bezvadnému stavu v otázce stavebnětechnického charakteru silniční sítě.