Propojit města a obce veřejnou dopravou bez ohledu na jejich krajskou příslušnost chce projekt Čtyřmezí. Společně ho připravily a představily Středočeský, Karlovarský, Plzeňský a Ústecký kraj a svazek obcí ODORAK. Projekt společné mezikrajské dopravní obslužnosti by mohl odstartovat už se změnou jízdních řádů 10. prosince 2023.

Lidem bydlícím na pomezí těchto čtyř zapojených krajů (odtud název Čtyřmezí) – za jehož vstupní bránu je u nás považováno právě Rakovnicko – projekt usnadní cestování za prací, vzděláním i zábavou.

“Dohoda o vzájemném dopravním propojení okrajových částí krajů je významným krokem. Těmto mnohdy izolovaným oblastem přinese oživení a smysluplnou dopravní obslužnost do měst a obcí v sousedních krajích. Konkrétně pro obyvatele Rakovnicka tak dojde ke zlepšení kvality života a vyšší atraktivitě bydlení. Zásadní výhodou je propojení všech krajských tarifů, kdy v celé oblasti bude možné cestovat snadno na jeden krajský podle nástupní stanice. Na tarif PID tak cestující dojede i za hranice Středočeského kraje, na jedné z linek dokonce až do Žatce či Karlových Varů,” představuje projekt pirátský zastupitel Petr Procházka.

Čtyřmezí počítá se zapojením všech druhů dopravy a vznikem nových garantovaných přestupů mezi autobusy a vlaky ve spádových oblastech. Zároveň projekt odstraní dopravní duplicity a pomůže tak krajům částečně uspořit i finanční prostředky. Do příprav a financování chtějí kraje zapojit obce a jejich sdružení i významné zaměstnavatele v krajích. Nový propojený systém posílí spoje a prodlouží některé linky a bude také lépe reagovat na směnný provoz.

Všechny změny a novinky, které Čtyřmezí obyvatelům dotčených regionů přinese, přehledně představí informační kampaň. Ze schůzky, která se mezi zapojenými aktéry uskutečnila v září v Rakovníku, vznikla také stručná prezentace shrnující hlavní cíle projektu.

Ta obsahuje i novinky, které obyvatelé Čtyřmezí čekají. V rámci železnice dojde mimo jiné k:

  • posílení provozu na trati 161 Rakovník – Blatno u Jesenice;
  • vytvoření plnohodnotného přestupního uzlu Blatno u Jesenice mezi regionálními vlaky a dálkovými vlaky Plzeň – Blatno u Jesenice – Most;
  • přizpůsobení časových poloh vlaků na trati 124 Lužná u Rakovníka – Žatec pracovním směnám a školám v Rakovníku i Žatci;
  • posílení víkendové dopravy na trati 162 Rakovník – Kralovice;
  • úpravě jízdního řádu na trati 126 Rakovník – Louny; rozšíření tarifu PID na trati 161 o úsek Blatno u Jesenice – Žlutice;
  • rozšíření tarifu DÚK a IDPK na trati 161 Blatno u Jesenice -Rakovník.

Co se autobusové dopravy týče, cestující čeká mimo jiné:

  • vytvoření páteřní regionální linky PID/DÚK/IDOK 305 Praha- Zličín – Lubenec – Karlovy Vary;
  • prodloužení současné linky PID/DÚK 405 (nově 415) Praha-Zličín – Žatec do Kadaně;
  • vytvoření nové regionální linky DÚK/IDPK 766 Podbořany – Jesenice – Kralovice;
  • rozšíření garantovaných návazností mezi linkami PID/DÚK 560, 760 s linkou 305;
  • zrušení souběžné autobusové linky PID 564 Rakovník – Jesenice s tratí 161;
  • změna jízdních řádů linek IDOK v oblasti Žluticka v návaznosti na vznik linky 305.

Připravuje se rovněž posílení víkendové dopravy Praha – Rakovník linkou IDPK/PID 321 s pokračováním do Plas a Plzně.