Z Prahy do Drážďan za hodinu? Vysokorychlostní trať předběhne krajinná studie

Z Prahy do Drážďan za hodinu? Vysokorychlostní trať předběhne krajinná studie

Společně s obcemi může kraj lépe tvořit vizi vlastního rozvoje, protože studie detailně popíše lokalitu i její potřeby. Je to vůbec poprvé, kdy mohou samosprávy v ČR podobný nástroj využít. I přes možná negativa jsou totiž tyto dopravní investice pro Středočeský kraj důležité, hlavně z důvodu uvolnění klíčových přeplněných tratí a rozmělnění automobilového provozu.

“Jsem moc rád, že se podařilo navázat vzájemnou spolupráci a zpracování krajinné studie vítám. Téma ochrany krajiny zvedl spolek Koridor D8, jenž sdružuje dotčené obce. Jím původně navrhované memorandum zaručující maximální eliminaci negativních vlivů ale tehdejší vedení Ministerstva dopravy odmítlo. Loni se však kraji podařilo navázat řadu jednání na mnoha úrovních od obcí, přes kraj až po ministerstvo dopravy. Výsledkem je myšlenka krajinného plánu. Je to příklad dobré praxe, spolupráce je vždy ta lepší cesta. Říp a jeho okolí má pro Čechy zvláštní význam,” popisuje průběh jednání náměstek pro místní rozvoj Jiří Snížek.

Stěžejní je dialog se spolkem Koridor D8, který ve věci výstavby dlouhodobě aktivně vystupuje. Koridor D8 je spolu se Středočeským krajem, Ministerstvem dopravy, Správou železnic, Ředitelstvím silnic a dálnic a dalšími součástí pracovní skupiny, která na přípravu krajinné studie dohlédne. S ohledem na obsáhlou problematiku věci byl ke skupině přizván i pražský Institut plánování a rozvoje.

“Studie se vypořádá s otázkami jako jsou ochrana kulturní a říční krajiny, prostupnost a obytnost krajiny a zajištění její příčné prostupnosti přes, podpora biodiverzity, udržitelné zemědělství, nebo jak využít zbytkové úzké plochy mezi D8 a vysokorychlostní tratí,” doplňuje Jana Skopalíková, radní pro životní prostředí a zemědělství.

Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan přinese cestujícím úsporu času i pohodlí. Bude tak ekologičtější alternativou k letecké i automobilové dopravě a konečně přenese českou železnici do 21. století.

Finální podoba zadání krajinné studie by měla být známá do konce března. Jejího zpracovatele určí výběrové řízení. Ten by měl výsledek představit do konce roku 2024.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Sněmovnou prošel návrh, který posílí sociální služby v domácím prostředí i v azylových domech. Piráti tzv. malou novelu dlouhodobě prosazovali

Sněmovnou prošel návrh, který posílí sociální služby v domácím prostředí i v azylových domech. Piráti tzv. malou novelu dlouhodobě prosazovali

Prošla tzv. malá novela sociálních služeb. Návrh, který spolupředložili Piráti, posílí sociální služby v domácím prostředí i v azylových domech. To znamená jednak péči, kterou nabízí hospice, zlepšení možností pro lidi, kteří o své blízké pečují sami, nebo zavádění center pro osoby závislé na návykových látkách, která by pomáhala lidem překonat závislost a zařadit se zpět do běžného života. Sociální služby tak budou dostupnější pro co nejvíce lidí.

Kraj podpoří péči o více než tisíc středočeských stromů

Kraj podpoří péči o více než tisíc středočeských stromů

Výsadba nových stromů přispívá k lepšímu životnímu prostředí v obcích, důležitá je však i následná péče o stromy. Kromě pravidelné zálivky se jedná třeba o výchovný řez či opravy kůlů a kotvení. Stromy nejen zlepšují ovzduší, ale také pomáhají zadržovat vodu a vyrovnávat teplotní extrémy. Obce mohou žádat o částku 1 500 Kč na péči o jeden vysazený strom. Krajští radní schválili rozdělení 1,9 milionů korun mezi 13 obcí.

Nápravu definice znásilnění dnes finálně schválila Sněmovna. Zákon, který vznikl i díky podpoře Pirátů, jasně říká, že NE znamená NE a zlepší ochranu obětí

Nápravu definice znásilnění dnes finálně schválila Sněmovna. Zákon, který vznikl i díky podpoře Pirátů, jasně říká, že NE znamená NE a zlepší ochranu obětí

Sněmovnou dnes finálně prošla nová definice trestného činu znásilnění, která lépe odpovídá reálným situacím a jasně říká, že NE znamená NE. V trestním zákoníku tak nově budou jako znásilnění definovány i ty situace, kdy se oběť nebrání, protože je paralyzovaná, nebo kdy vyjádří nesouhlas. Změna zákona pracuje také s věkem navrhované bezbrannosti a nově posouvá hranici na dvanáct let. Poslanci a poslankyně napříč politickými stranami dnes tento návrh jednomyslně podpořili. „Mám z toho opravdu velkou radost. S Piráty jsme o změnu tohoto zákona usilovali opravdu dlouho, už v minulém volebním období toto téma otevřel Jakub Michálek. U ochrany a podpory obětí sexualizovaného násilí ale opravdu nejde o to, kdo je z jaké strany. Jde právě a jen o oběti. A to jsme dnes napříč stranami dokázali," okomentovala poslankyně a místopředsedkyně Pirátů Klára Kocmanová.