Sdílení informací jako nástroj funkční společnosti

28. března 2019
Sdílení informací jako nástroj funkční společnosti

Často v poslední době čteme o “chytrých” přístrojích, městech, státu. A že k tomu vede cesta skrze takzvanou digitalizaci. Na druhou stranu čert aby se vyznal v záplavě informací, která denně létá okolo nás. Nač tedy vršit ještě větší hromadu dat? Internet věcí, kde si povídá lednička s autem? Dejte mi svátek…

Nebojte, jde to i jinak; nebude to ale bez jistého úsilí. Všichni víme, jakou kvalitu mají věci, které dostáváme jako dárek, zdarma. Takové zprávy-dárky obvykle slouží jejich autorovi k ovlivnění našeho mínění a volby. Ano, nediktují, co si máte myslet; zato jsou neúplné, ořezané a ohnuté podle potřeby tak, aby nás směřovaly něco nakoupit, ať už jde o zboží nebo pohled na svět. Nechceme se zdržovat hledáním pravdy v kupce sena a kupujeme, co je po ruce; hlavně na doporučení známých tváří, kterým v jejich výběru důvěřujeme. Ale co když i naši kamarádi dělají to samé? S tímhle řetězením důvěry, hrubě řečeno stádním chováním, pracují populisté. Když něco kupuje většina (protože jsme jí jiné alternativy zamlčeli nebo očernili), nemůže to přece být špatně … nebo?

Udělejme krok stranou a podívejme se, jak (ne)funguje státní správa, kde neprobíhá bezbariérová výměna informací a kde se zaměstnanci hromadně spoléhají na to, že “ten nahoře” ví. Neví. Ti nejvyšší nemají potřebu spolu mluvit, pokud jsou z různých politických stran soupeřících o vliv. A i kdyby komunikovali, vědět nemohou, protože jejich průměrná životnost v oblasti, které mají porozumět, se měří na měsíce (v poslední době i jen na dny). Výsledkem jsou roztříštěné pracovní týmy, nedokončené kostry projektů a navzájem nepropojené systémy s duplicitními údaji, které neobíhají. Takže musíte obíhat vy a dotahovat jejich práci za ně.

Jiný, bližší příklad? Kapacita stávajících silnic a plánování nových. Možná jste se už – stejně jako autor článku – v ranní koloně podivovali, proč se (při známých omezeních rychlosti, povolených rozestupech a počtu pruhů) běžně nepracuje s daty o propustnosti dopravní sítě, která už dnes ve špičkách nedostačuje. Proč se k ní nepřistupuje jako k internetu, elektrické nebo vodovodní infrastruktuře? Mapové aplikace dostupné zdarma v každém mobilu přece umí zohlednit ranní špičky už dnes! Veřejné sítě jsou hřiště, na kterých by měl stát – stabilní, nestranný garant pravidel – pískat rovinu a poskytovat z nich maximum zveřejnitelných dat tak, aby provoz na nich mohly efektivně a pružně zajišťovat soukromé subjekty. Ty navíc ve svém přirozeném soupeření plní roli veřejné kontroly a ochrany před zneužitím údajů státní mocí.

Stalo se, bourali jste v koloně. Voláte 112? Víte, že můžete svoji polohu nahlásit Integrovanému záchrannému systému podle čísla lamp veřejného osvětlení nebo přejezdů? Všechny jsou zaneseny do map (odborně: pasportizovány) a slouží nejen technikům k rychlejší identifikaci poruch, ale pomáhají i zpřesnit místa nehod. Některá města, jako Olomouc, tuto mapu veřejného osvětlení zpřístupnily; díky zpětné vazbě obyvatel je pak možné rychleji reagovat na poruchy a zároveň – díky zviditelnění parametrů svítidel a rozsahu sítě – vzniká tlak veřejnosti na úspory v této oblasti.

Proč vlastně dojíždíte do Prahy? Nechtěli byste raději pracovat z domova? Co takhle veřejný, anonymizovaný portál poptávky po práci v místě bydliště, aby zaměstnavatelé mohli lokalizovat svoje sídla v blízkosti lidských zdrojů a omezily se nadbytečné přesuny obyvatel, každodenní udýchané pulzování metropole? V době všeobecného nedostatku kvalifikovaných pracovníků je zločin plýtvat jejich zdravím i časem poskakováním z místa na místo.

Toto jsou jen vybrané příklady, kdy sdílení dat pomáhá zlepšovat síť vztahů mezi lidmi. Proto my Piráti bojujeme za svobodné, účelné sdílení kvalitních dat. Stručně řečeno: mluvme spolu, bez překážek. Život je krátký a dá se strávit lépe než hledáním cest z bludiště v současné parodii na informační společnost.

Ing. Jan Lička, specialista mobility

Zdroj free ilustrace: pixabay.com

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Středočeský kraj vyčlenil milion korun na podporu aktivit zaměřených na třídění odpadu

Středočeský kraj vyčlenil milion korun na podporu aktivit zaměřených na třídění odpadu

Středočeský kraj chce v letošním roce zintenzivnit aktivity zaměřené na třídění odpadu, a to opět prostřednictvím spolupráce se společností EKO-KOM. Ta zajistí soutěž pro obce, vzdělávací semináře a podpoří intenzifikaci regionálního systému nakládání s komunálními a ostatními odpady. Kraj na spolupráci vyčlení částku 1 milion korun, příspěvek společnosti EKO-KOM je 1,2 mil. Kč.

Zapojte se i vy do hry „Putování po střediscích ekologické výchovy Středočeského kraje a hlavního města Prahy“

Zapojte se i vy do hry „Putování po střediscích ekologické výchovy Středočeského kraje a hlavního města Prahy“

Zapojte se do Návštěvnické hry a poznejte zajímavá zákoutí obou krajů, rozšiřte si své vědomosti v oblasti ochrany přírody nebo spojte návštěvu ekocentra s výletem do přírody. Hra je vhodná pro všechny věkové kategorie. Počet dílků skládačky je však omezen. Neváhejte tedy a udělejte si poznávací výlety po ekocentrech obou krajů.

Na středočeské tratě byl nasazen první RegioPanter PID

Na středočeské tratě byl nasazen první RegioPanter PID

Veřejnosti byl dnes představen první vlak RegioPanter v barvách PID. V průběhu května se s ním svezou také první cestující na lince S4 Praha – Kralupy nad Vltavou. Do konce letošního roku zamíří na tratě v Praze, ve Středočeském a Ústeckém kraji celkem 22 nových jednotek RegioPanter PID, které navýší kapacitu příměstských elektrických vlaků o 4 950 míst. Tyto jednotky jsou plně klimatizované, bezbariérové a vybavené palubní Wi-Fi sítí. Na tratích Středočeského kraje jezdí anebo brzy jezdit budou i další, moderní vlaky, konkrétně RegioFox anebo RegioSpider.