Do dvou let vyjedou na hlavní středočeské tratě nové vlaky. Konkrétně jde o deset nových souprav typu Regio Shark, každá v kapacitě 120 cestujících, jež na konci příštího roku by měly vyjet na linkách Praha – Rudná – Beroun a Beroun – Rakovník. V prosinci 2024 by pak 22 nových vlaků typu Regio Panter mělo zkvalitnit komfort cestujících na lince Praha – Kralupy – Ústí nad Labem a spěšně vozit také cestující na trase Praha – Kolín. Na těchto tratích původně nasazené “Ešusy.” Vozy CityElefant poté zhruba od prosince 2025 pomohou navýšit kapacitu na frekventované a toho času již modernizované trase Praha – Lysá nad Labem. České dráhy si zmíněné vlaky pronajmou od výrobce.
V první etapě 2023/24 se změny dotknou cestujících v Kolíně, Berouně, Lysé nad Labem-Staré Boleslavi, Nelahozevsi, Kralupech, Rakovníku a okrajově také Kutné Hoře.
Stávající smlouva s národním dopravcem – až na dvě výše popsané výjimky – s výraznější obměnou vozového parku ale nepočítá. V současné době vozí cestující ve Středočeském kraji obvykle již zmíněné nízkopodlažní jednotky CityElefant. Na některých tratích jsou to však až půl století stará vozidla, která nesplňují nejen současné nároky na bezbariérovost, ale často ani na rychlost nebo komfort.
“Rada Středočeského kraje se proto v současné době zabývá všemi podklady potřebnými pro modernizaci regionální vlakové dopravy. Integrovaná doprava Středočeského kraje, příspěvková organizace nyní vypracuje koncepční návrh konkrétního řešení rozvoje v jednotlivých oblastech až do roku 2050,” říká Jan Lička, středočeský zastupitel a místopředseda Výboru pro dopravu.
Dlouhodobější výhled kalí nejasnosti ohledně budoucnosti regionální železniční dopravy v Česku, mimo jiné bezemisního provozu a zabezpečení systémem ETCS. Nadějí je plánovaná výstavba vysokorychlostních tratí, která uvolní na regionálních tratích prostor dalším příměstským spojům.