Veřejnou dopravu “na zavolání” by mohl Středočeský kraj testovat už letos v létě. Rada kraje schválila pilotní zavedení poptávkové veřejné dopravy jako doplňku ke klasickým linkovým autobusům. Integrovaná doprava Středočeského kraje nyní připraví vše potřebné pro spuštění zkušebního provozu nové služby. Jízdné bude dle Tarifu PID stejné jako ve stávajících vlacích a autobusech. Do pilotního projektu kraj zapojí dva mikrobusy.

Jezdit budou v okolí Českého Brodu, které má kvalitní železniční napojení na Prahu, ale v místě chybí návazná autobusová doprava ve večerních hodinách. Cestující si bude moci mikrobus pro dopravu do okolních obcí objednat pomocí mobilní aplikace PID Lítačka či telefonicky.

Pokud se osvědčí, pomůže nová služba rozšířit nabídku veřejné dopravy zejména tam, kde již ve večerních časech není efektivní provoz běžného autobusu s fixní trasou a jízdním řádem a lidé jsou nuceni využívat osobní automobily.

“Tento koncept dopravy není postaven na stálých trasách a jízdních řádech, jak jsou lidé zvyklí. Umožní jim naopak tvorbu tras na na základě jejich aktuální potřeby i poptávky. Jako doplňkový způsob veřejné dopravy tento koncept úspěšně funguje v mnoha evropských zemích, a to díky zásadní roli moderních technologií. Ty sbírají a zpracovávají poptávky od cestujících a v reálném čase je přeměňují v konkrétní optimalizované trasy. Vše v plně automatické dohledové aplikaci založené na umělé inteligenci,” vysvětluje pirátský zastupitel a specialista na dopravu Petr Procházka.

Středočeská příspěvková organizace IDSK má nyní s vybraným dodavatelem technologie za úkol připravit plně automatický systém objednávání jízd na bázi umělé inteligence a uživatelsky napojený na mobilní aplikaci PID Lítačka. Pro ty, kteří chytrý telefon nevyužívají, bude k dispozici telefonická linka. Systém vytvoří trasy tak, aby byl uspokojen co největší počet cestujících v co nejkratším čase a za co nejnižší provozní náklady.

Poptávková doprava pak může být obsluhována menšími vozidly na které stačí řidičům oprávnění typu B. Nenarazí tak na nedostatek řidičů s oprávněním typu D, s kterým se dlouhodobě potýká segment autobusové dopravy.

Během pilotního provozu bude plánování konkrétních jízd omezené. Plně flexibilní provoz totiž zatím neumožňuje česká legislativa, kdy je potřeba pro provozování takové služby vybrat jednu z tras a časů.

Dle projektového manažera poptávkové dopravy IDSK Lukáše Kubálka má příspěvková organizace kraje ambici vytvořit takový systém, který se stane příkladem i pro ostatní regiony či města. Proto je připravena sdílet výsledky a zkušenosti z pilotního provozu s hlavním městem Prahou a dalšími kraji.

Výhody poptávkové dopravy oproti klasickým linkovým autobusům

Zatraktivnění veřejné dopravy

Cílem je přizpůsobit se co nejvíce potřebám cestujících. Běžné linky s pevnou trasou a jízdním řádem často potřebnou flexibilitu neumějí nabídnout. Prostřednictvím poptávkové dopravy jsme schopni nabídnout spojení šité na míru momentálním potřebám lidí, a to jak místně, tak časově. Můžeme tím nabídnout dopravu v okrajových časech, kdy už se klasický autobus nevyplatí provozovat a lidé se nestačí vrátit domů veřejnou dopravou.

Více cestujících ve veřejné dopravě, méně v autech

Díky komfortnímu pokrytí všech časových období odpadá nutnost používat auto, byť jen jako návoz k nádraží na vlak. Pokud mohou lidé snadno a pohodlně cestovat pomocí veřejné dopravy i v pozdních hodinách nebo v noci, nemusí se vázat na auto. Kvůli tomu dnes jezdí autem na vlak i ráno v době špičky, kdy bývají silnice nejplnější. Poptávková doprava může vést k uvolnění parkovacích míst a k celkovému zlepšení situace v okolí vlakových nádraží. Navíc díky integrovanému tarifu PID, kdy stejná jízdenka platí ve vlaku i ve vozech poptávkové dopravy, mnohdy lidé nezaplatí víc než dnes.

Efektivnější využití veřejných financí i snížení emisí

Místo běžných autobusů budou na linkách poptávkové dopravy nasazena vozidla pro přepravu do osmi osob, díky čemuž dojde ke snížení nákladů na provoz. Tato vozidla jsou také jednodušší na údržbu a díky nižší spotřebě i šetrnější vůči životnímu prostředí. A díky optimalizovaným trasám zvýšíme efektivitu provozu – se stejným počtem vozidel obsloužíme mnohem více lidí, kterým navíc zkrátíme dojezdové časy do cíle cesty.

Úspora nedostatkových řidičů „D“

K řízení vozidel postačí řidičské oprávnění skupiny B. Snížení nároků na řidiče pomůže snížit nedostatek řidičů autobusů, se kterým se již delší dobu potýkají téměř všichni dopravci nejen ve Středočeském kraji. Zároveň můžeme nabídnout práci těm, kteří se obávali usednout za volant velkého autobusu.

Podrobné informace o chystané službě poptávkové dopravy najdete na webu:

poptávková doprava PID