Velká označovací akce všech popelnic nyní probíhá v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi. Všechny kontejnery a nádoby na odpad dostanou svou nálepku. Radnice nejprve nechala označit všechny popelnice na tříděný odpad, tedy na plast a papír, nyní přicházejí na řadu všechny nádoby na směsný komunální odpad.

„Naším cílem je mít přehled o tom, kolik, jakého odpadu a odkud se sváží, a vše směřujeme k úplně novému systému, jak účtovat platby za odpad, aby byly spravedlivé a odpovídaly produkovanému odpadu,“ řekl pirátský místostarosta Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi Patrick Zandl.

Všechny popelnice by měly být označené do konce září tohoto roku bílou nálepkou s názvem města.

„Během podzimu budeme obyvatele vyzývat, aby se k vlastnictví popelnice přihlásili. Smyslem je zaregistrovat označenou sváženou nádobu na konkrétního občana s trvalým pobytem ve městě,“ uvedla mluvčí radnice Kateřina Stránská.

Od začátku roku 2024 by měly být vyváženy pouze ty nádoby, které budou v evidenci. V současné době je to totiž velmi jednoduše řečeno tak, že kdokoli vystrčí na ulici popelnici, město ji nechá vyvézt, aniž by bylo jasné, zda je obyvatel domu přihlášený k pobytu a má zaplacený poplatek. Městu, kde žije téměř 20 tisíc trvale hlášených obyvatel a dalších zhruba tři až pět tisíc nepřihlášených, tak utíkají miliony korun ročně. Registrací by se měly odhalit i podnikající osoby, které tu odpad produkují, ale neplatí za něj.

Další peníze unikají neefektivním svozem poloprázdných popelnic. Místostarostou zmíněný spravedlivý systém účtování směřuje k tomu, aby si lidé sami mohli stanovit, zda chtějí vyvážet popelnici od svého domu jednou za týden, dva nebo za měsíc, a podle toho budou i platit.

„Svozové vozy mohou mít sofistikovaný software, který jim přesně ukáže trasu a kde mají ve který den kterou popelnici vysypat. Je to i motivace k třídění odpadu, protože papír a plasty vyvezeme zdarma,“ vysvětlil místostarosta Zandl. K menšímu skládkování a třídění tlačí i legislativa, která vyžaduje, aby se 60 procent odpadu vytřídilo. „My jsme zatím na třiceti procentech, takže musíme přimět obyvatele, aby třídili víc,“ dodal Zandl

V současné době jsou celkové náklady na svoz a likvidaci odpadu podle místostarosty ve výši téměř 34 milionů za rok. Na poplatcích radnice vybere necelých 15 milionů, takže přes 19 milionů platí z městské pokladny. 

Zdroj: Právo, Autor: Radek Plavecký